joi, 19 februarie 2009

Ora de Religie obligatorie, un nou scandal marca Hardau in scoli

Religia va deveni disciplina de studiu obligatorie

Specialistii ministrului educatiei, Mihail Hardau, sunt hotarati sa nu mai lase disciplina Religie ca o materie de studiu optionala pentru elevii de scoala generala si liceu. In proiectul Legii invatamantului preuniversitar se stipuleaza ca Religia sa devina „disciplina obligatorie“. Asta, in conditiile in care excluderea insemnelor religioase din scoli a provocat iritare intr-o tara eminamente ortodoxa si foarte sensibila la asemenea abordari.

Pentru a multumi pe toata lumea, textul
de lege ofera si alternative: „La solicitarea scrisa a parintelui sau a tutorelui legal instituit al elevului de pana la 10 ani, respectiv la solicitarea scrisa a elevului de peste 10 ani, disciplina Religie poate fi inlocuita cu disciplina Educatie moral-religioasa“, se precizeaza in respectivul proiect.


Specialistii ministrului educatiei, Mihail Hardau, sunt hotarati sa nu mai lase disciplina Religie ca o materie de studiu optionala pentru elevii de scoala generala si liceu. In proiectul Legii invatamantului preuniversitar se stipuleaza ca Religia sa devina „disciplina obligatorie“, ceea ce va reaprinde scandalul religios in scoli.

Articolul 10, aliniatul 1, din proiectul Legii invatamantului preuniversitar, ce urmeaza in curand a fi supus dezbaterii publice, stipuleaza urmatoarele: planurile cadru ale invatamantului obligatoriu includ religia ca disciplina de trunchi comun“. Mai exact, aceasta disciplina va deveni o materie de studiu obligatorie. Desigur, prin aceasta masura legislativa, Directia invatamantului preuniversitar doreste, printre altele, sa stopeze scandalurile privind prezenta insemnelor religioase din scoli si sa clarifice procesul de pregatire a elevilor in aceasta directie. Numai ca, desi, in prezent, arde mocnit, „scandalul icoanelor“, care a divizat societatea romaneasca in doua tabere, este departe de a fi stins, grupul „initiatorilor“ interzicerii icoanelor in scoli fiind mai mult intr-o tacere prevestitoare de noi furtuni. Asta, in conditiile in care excluderea insemnelor religioase din scoli a provocat iritare intr-o tara eminamente ortodoxa si foarte sensibila la asemenea abordari. Revenind la obligativitatea studierii religiei, textul de lege ofera si alternative: „La solicitarea scrisa a parintelui sau a tutorelui legal instituit al elevului de pana la 10 ani, respectiv la solicitarea scrisa a elevului de peste 10 ani, disciplina Religie poate fi inlocuita cu disciplina Educatie moral-religioasa“, se precizeaza la aliniatul 2 al aceluiasi articol de lege.

Parintii aleg confesiunea
De asemenea, „elevul, cu varsta de pana la 10 ani, cu acordul parintilor sau al tutorelui legal instituit, alege confesiunea si religia pentru studiu; elevii, in varsta de peste 10 ani, aleg singuri confesiunea si religia pentru studiu“. In consecinta, programa pentru aceasta disciplina va fi elaborata de catre Ministerul Educatiei in colaborare cu fiecare cult in parte. Totodata, potrivit viitoarei legi, cultele religioase recunoscute oficial de catre stat vor putea solicita autoritatilor locale organizarea unui invatamant teologic specific pregatirii personalului de cult, precum si activitati social-misionare a cultelor. Mai exact, „cultele religioase recunoscute oficial au dreptul de a infiinta si administra propriile unitati si institutii de invatamant, cu respectarea legislatiei in vigoare“.

Oricum, in conditii normale, prevederile legii care stipuleaza introducerea obligativitatii studiului religiei nu ar fi trebuit sa fie privite cu suspiciune sau ca o povara pentru elev. Numai ca tratamentul
superficial la care este supusa, in prezent, de catre toti „actorii“ implicati (elevi, parinti, administratii scolare, profesori) disciplina facultativa, religie, coroborat si cu iritantul „scandal al icoanelor“, poate crea premisele unui nou motiv de „razmerita ideologica“, o noua batalie in care se vor implica, de-a valma si pentru un procent electoral in plus
, o seama de „specialisti“ si „datatori cu parerea“. Asta, in detrimentul consistentei actului educational si al beneficiarilor, elevii, care vor fi saturati inainte de a gusta din aceasta disciplina de studiu.

„Consider ca studiul, ca dogma, nu trebuie sa-si gaseasca loc in spatiul scolar, ci trebuie sa se desfasoare pe langa lacasele diverselor culte. Totusi, consider ca obligativitatea studiului religiei nu va starni un scandal, insa va naste unele dispute intre clasa politica si o parte a societatii civile. Cat priveste obligativitatea introducerii studiului religiei in scoli, exista o solutie a Curtii Constitutionale care apreciaza «obligatoriu» drept «facultativ».

Renate Weber, presedinte Fundatia pentru o Societate Deschisa
„Pornind de la Andre Malraux, care a spus ca «secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc», introducerea obligatorie a relgiei in scoli este o necesitate pe care o sustinem si care nu face rau niciunui copil. Pentru ca, religia face bine oricui, in orice imprejurare“.

Catalin Croitoru, presedinte Federatia Educatiei Nationale
„Ar fi o decizie fireasca pentru ca in 15 ani de predare a religiei in scolile publice romanesti aceasta si-a dovedit contributia la formarea tinerei generatii. Ar fi bine, deoarece invatamantul nostru, ca si cel european, nu trebuie sa cultive inteligente reci, ci sa formeze persoane care sa tina cont de toate valorile care guverneaza o societate, inclusiv cele crestine”.

Pr. Costel Stoica,purtator de cuvânt al Patriarhiei Române