joi, 19 februarie 2009

Ce iti garanteaza un bilet de avion

Pretul biletului de avion include, pe linga transport, dreptul de a cere companiei aeriene despagubiri pentru aproape orice inconvenient legat de zbor.

Ce faci insa daca o vacanta se transforma intr-un cosmar pentru ca nu mai ai bagaje din vina companiei aeriene? Sau daca pierzi un contract de afaceri din cauza ca nu a ajuns la timp
cursa aeriana?

Vicepresedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania, Malin Malineanu, a fost de acord sa ne serveasca drept „ghid“.

„«Primul-ajutor» il primesti de la Biroul bagaje pierdute existent in orice aeroport, iar o eventuala plingere se poate formula si catre reprezentanta din aeroport a companiei aeriene“, ofera Malineanu alternativa la indemina turistului ramas fara haine. Oficialul ANAT adauga ca, daca zborul e anulat, reprezentantii companiei aeriene vor indruma pasagerii si ii vor realoca pe alte curse ale aceleiasi companii sau catre zborurile altei companii aeriene.

Daca ai pierdut zborul din vina ta, responsabilitatea iti revine. „In acest caz nefericit, foarte important este tipul biletului, iar daca este unul cu conditii flexibile, pasagerul va avea acces fara cheltuieli suplimentare la alte solutii de zbor catre destinatia dorita“, pledeaza Malineanu, care adauga ca, in cazul unui bilet restrictionat sau nerambursabil, pasagerul va trebui sa acopere costul suplimentar al ajungerii la destinatie, neputind pretinde despagubiri companiei.

Ai racit din cauza ca te-ai intors cu avionul de la Palma de Mallorca sau te-ai ars cu mincarea servita in avion? „In aceste cazuri putin probabile, avind in vedere indelungata experienta a operatorilor aerieni, plingerea se formuleaza catre personalul insotitor de bord, iar apoi, in lipsa unei solutionari favorabile, catre compania aeriana“, explica Malineanu.

Ce trebuie sa stii

Cunoasterea conditiilor de calatorie - biletul de avion, itinerar, obligatii - este esentiala daca nu vrei sa fii surprins neplacut ca pasager de avion. „Esentiale pentru orice pasager sint intelegerea conditiilor, regulilor si eventualelor restrictii speciale aplicabile tipului de bilet de avion cumparat, si mai ales faptul ca, odata primit biletul, pasagerul intra in raport direct cu compania aeriana, aceasta fiind responsabila pentru derularea zborului“, mai explica vicepresedinte ANAT, Malin Malineanu.

Cristian Curus, editor al site-ului www.airclicks.net, surprinde un alt aspect, si anume interesul predominant pentru achizitionarea unui bilet ieftin care presupune si asumarea, de catre pasager, a unei serii de riscuri.

„Marea problema, pe care am sesizat-o in rindul calatorilor, este ca nu cunosc conditiile biletelor pe care le achizitioneaza. Ei sint incintati, in majoritatea cazurilor, de pretul final foarte mic, care poate fi chiar de 50 de euro pentru un zbor dus-intors. In cazul unor evenimente neplacute pasagerul poate intimpina o serie de restrictii care nu convin. Compania aeriana nu are nici o vina daca pasagerii nu au citit aceste conditii inainte de cumpararea biletului pentru ca ea a pus la dispozitie (n.r. - pe site ori in agentie, sau atasat biletului) conditiile de calatorie“, explica Cristian Curus.

Acesta spune ca pe fondul necunoasterii acestor reguli apar si neintelegeri intre pasager si companie. „Am auzit de multe ori pasageri care vor da in judecata companiile, dar acest lucru s-a intimplat destul de rar“, incheie editorul www.airclicks.net. Pentru a evita eventuale surprize neplacute ulterior cumpararii, pasagerii trebuie sa ia cunostinta de conditiile generale de rezervare si vinzare, de restrictiile impuse de tipul de bilet cumparat, inclusiv cele referitoare la bagaje, sa se prezinte la aeroport si la imbarcare in limitele orare indicate, sa aiba asupra sa biletul si actele necesare calatoriei, sa respecte normele de securitate existente pe aeroporturi si in aeronave si indicatiile date de personalul de bord.

Banii putini nu cumpara servicii


Trebuie stiut ca fiecare companie aeriana are propriile-i conditii de calatorie si ca exista mai multe clase tarifare ale biletelor. „Majoritatea companiilor aeriene traditionale au trei clase majore de tarifare: Economy/Coach, Business si First Class, iar fiecare astfel de clasa cuprinde o serie de subclase. Cu cit tarifele sint mai mici, cu atit intilnim mai multe restrictii legate de schimbarea itinerarului - zile de zbor, numarul cursei - sau schimbarea de nume“, argumenteaza Cristian Curus.

Cu alte cuvinte, tarifele promotionale presupun si o serie de restrictii, mergindu-se pe principiul ca, daca platesti putin, beneficiezi de mai putin. La polul opus se afla subclasele F (First Class) sau J (Business Class Premium) care au cele mai mari tarife, dar permit orice schimbare gratuit.

* Dezavantajele zborului low-cost

In cazul companiilor low-cost, care vind bilete ieftine, supuse claselor tarifare Economy/Coach, lucrurile stau putin diferit. „O companie low-cost impune o serie de taxe pe care clientii sa le plateasca pentru schimbarea de nume, de data sau de ruta. Pentru unele tarife nu este permisa nici un fel de modificare, nici macar contra cost“, atrage atentia Cristian Curus.

Editorul specializat in monitorizarea companiilor aeriene incheie: „De retinut este si amanuntul ca, daca un pasager doreste sa schimbe datele de calatorie si gaseste un tarif mai mare decit cel platit, i se va solicita si plata diferentei de tarif, pe linga o taxa fixa pentru efectuarea schimbarii“.