vineri, 24 iulie 2009

Initiative ministeriale pentru rezolvarea neregulilor din spitale

acientii si medicii pot sesiza, de luni, problemele legate de asigurarea
asistentei medicale, la numarul de telefon gratuit 0800.800.885, disponibil de luni pana vineri, intre orele 8 si 18.00, a anuntat ministrul Sanatatii, Ion Bazac, citat de NewsIn.

"Am infiintat aceasta linie telefonica pentru ca vrem sa aflam mai repede atat problemele pacientilor, cat si ale celor care lucreaza in sistemul medical. Vrem sa sune si omul care a stat la coada o ora-doua desi nu se mai putea tine pe picioare, dar si medicul care vede 50 de pacienti pe zi si nu-si mai vede capul de traba. Dar nu e o linie de para, e o linie de idei", a precizat Ion Bazac.



"De trei zile e o furtuna in sistemul medical si as vrea sa lamuresc un lucru. Sunt medic si sunt alaturi de medici
, de medicii tineri, care au ramas in tara, care isi fac datoria, care au ramas in spitale si sunt alaturi de pacient. Ca medic insa, imi aduc aminte ca am jurat sa pun interesele pacientului inaintea problemelor mele. Dincolo de toate, acest minister e al Sanatatii, nu e al ministrului. Acest minister e al medicilor si pacientilor, nu al functionarilor si al procedurilor. Acest minister trebuie sa fie al oamenilor", a spus Ion Bazac.

Demnitarul a precizat numarul liniei este 0800 800 885 si ca a ales pentru aceasta nume "Ce te doare" pentru ca vrea sa afle cat mai repede problemele celor care apeleaza sau lucreaza in sistemul medical.

"Ne propunem sa ii vindecam nu doar pe pacienti, ci si intregul sistem medical romanesc.Vrem sa sune si omul care a stat la coada o ora-doua, desi nu se mai putea tine pe picioare, si medicul care vede 50 de pacienti pe zi si nu isi mai vede capul de treaba. Vrem sa sune si omul care nu a gasit in orasul lui un doctor care sa ii rezolve problema, si medicul care e pus sa lucreze la serviciu 24 de ore si inca o zi normala de lucru", a mai spus ministrul Sanatatii.

El a explicat insa cu nu vor fi luate in seama apelurile de la cei care vor doar sa parasca pe cineva.

"Dar nu vom accepta delatiuni. Nu turnatorii. Nu e o linie de para, e o linie de idei. Tin sa subliniez insa ca nu voi lansa o vanatoare de vrajitoare. De asemenea, nu voi accepta ca acest instrument de comunicare sa fie transformat intr-o ureche pentru delatiuni si acuze. Linia telefonica exista pentru a semnala cazuri reale si consistente, care sa contribuie la rezolvarea problemelor din sistemul de sanatate
. Vrem sa aflam ce e rau si ce crezi c-ar trebui sa facem sa fie bine. La «Ce te doare» pot suna pacienti si medici, pentru ca medicii trebuie sa aiba un cuvant mai important in deciziile ministerului. Stim ca medicii muncesc mult si sunt hartuiti. Stim ca pacientii asteapta cateodata prea mult de la ei", a continuat Bazac

Mai mult, ministrul a tinut sa precizeze ca nu isi doreste un razboi intre medici si pacienti, ci buna intelegere.

"Nu vrem sa incepem un razboi intre medici si pacienti. Vrem sa fie pace. O pace care sa tina si din care ambele categorii sa profite. Pentru asta, trebuie sa aflam impreuna ce ne doare. Vrem sa sune toti cei care cred ca aici la minister putem gasi solutii, dar si cei care au reprosuri pentru noi", a mai spus Bazac.

Ministrul Sanatatii l-a invitat pe presedintele Colegiului Medicilor din Romania, profesorul doctor Vasile Astarastoae, sa devina partener in acest demers. Il invit public pe profesorul doctor Astarastoae sa devina partenerul nostru in acest demers", a adaugat ministrul Bazac, citat de Mediafax. El a anuntat ca in fiecare luna vor fi facute statistici privind problemele oamenilor si ce face Ministerul Sanatatii pentru a-i ajuta.

In cadrul Ministerului Sanatatii a fost infiintata o echipa operativa care va deservi linia telefonica. Aceasta va inregistra apelurile si va selecta problemele, in functie de specific, pentru a fi ulterior transmise pentru solutionare directiilor specializate din cadrul Ministerului Sanatatii. Intr-o etapa initiala, linia telefonica va functiona zilnic, de luni pana vineri, intre orele 8.00 si 18.00.

Ministerul Sanatatii precizeaza ca toate apelurile vor fi inregistrate, iar orice forma de abuz, in sensul utilizarii injuriilor sau a apelurilor multiple nejustificate, va fi sesizata autoritatilor competente.

Personalul Ministerului Sanatatii nu va da curs apelurilor anonime si asigura in acelasi timp apelantii ca identitatea acestora va fi protejata in cazul unor eventuale investigatii. De asemenea, pacientii sunt informati ca prin aceasta linie telefonica nu se acorda consultatii medicale.



REGULI NOI LA URGENTE - CODURI DE CULORI


Tot din cauza neregulilor semnalate in ultima perioada privind activitatea in asigurarea asistentei medicale de urgenta, de luni au fost introduse reguli noi pentru unitatile de primiri urgente din spitale. Potrivit unui protocol al Ministerului Sanatatii, cazurile se clasifica in cinci categorii, pe coduri de culori:

Prioritate la consultatii vor avea oamenii in starea cea mai grava, care vor fi vazuti imediat de medici. Aceste consultatii sunt incadrate in codul rosu.

Codul galben prevede ca bolnavul sa fie consultat in maximum 10 minute, iar cei incadrati in codul verde vor fi vazuti de medic in maximum 30 de minute.

Cei care ajung in unitatile de primiri urgente si sunt incadrati in codul albastru trebuie sa fie consultati in maximum 60 minute. In cele din urma, codul alb stabileste ca pacientul sa fie vazut de medic in maximum doua ore. Potrivit Realitatea TV, protocolul semnat de ministrul Ion Bazac a fost realizat de o comisie de specialitate din minister.