vineri, 27 martie 2009

Milionul de hectolitri

Romaqua, imbuteliatorul apei minerale Borsec, aplica reteta de business care a facut din Burger-ul fratilor Micula liderul pietei de bere din Romania. Contextul e insa altul. Mai putin efervescent.

Anuntata inca de acum un an si jumatate, intrarea Romaqua Group pe piata berii, va avea loc peste doua luni, cand compania va lansa oficial noua marca de bere si va incepe productia la fabrica din Sebes, judetul Alba. |ntrebat ce pozitie vrea sa ocupe pe o piata de aproape un miliard de euro dominata de multinationale, presedintele Romaqua, Octavian Cretu, raspunde, eteric, “nu vrem sa le dam de gandit celor din industrie”. Spune, totusi, ca fabrica de bere, care “este pe ultima suta de metri inainte de inceperea productiei”, are acum o capacitate de un milion de hectolitri pe an, dar “dispune de 90% din utilajele pentru a produce doua milioane de hectolitri de bere pe an si chiar mai mult”.
Pentru comparatie, Heineken, de exemplu, cea mai mare companie de pe piata berii din Romania, are o capacitate de productie totala de circa 5 milioane de hectolitri. Privite insa in sine, toate aceste cifre au prea putina relevanta pentru impactul pe care l-ar putea avea pe termen mediu si lung noua marca de bere. Un alt exemplu: grupul European Drinks din Oradea - care a intrat pe piata berii in 2003 dupa ce a deschis o fabrica de bere de un milion de hectolitri la Draganesti, judetul Olt - a ocupat in 2007, cu Burger, prima pozitie in topul vanzarilor la nivel national, in functie de volum, si a treia - dupa valoare, potrivit Nilesen Romania. |n doar patru ani, fabrica de bere a fratilor Micula a ajuns la peste opt milioane de hectolitri, Burger devenind, dupa cum spunea chiar Ioan Micula, "produsul-vedeta" al grupului.
Acum, spune o sursa din industria berii care a preferat sa ramana anonima, Romaqua aplica exact schema European Drinks. “European Drinks avea capacitati de imbuteliere de apa minerala, au intrat ulterior pe sucuri si apoi pe bere. |n conditiile pietei de atunci s-a dovedit un succes”.

DUBLARE "|n conditiile de atunci" - ce se intampla insa acum? Rezervat in a face previziuni si a dezvalui obiective, Cretu da totusi cateva indicii indirecte despre planurile sale de dezvoltare pe termen mediu si lung pe piata berii. “Uitati-va ce am facut pe piata sucurilor. Am inceput acum mai putin de doi ani si i-am depasit si pe Pepsi-Cola”, spune Cretu, citand un studiu al firmei de cercetare de piata Nielsen, potrivit caruia marca de sucuri Giusto Natura, detinuta de Romaqua, ajunsese anul trecut pe pozitia a doua pe segmentul sucurilor neacidulate, inaintea Prigat (marca detinuta de PepsiAmericas) si dupa Cappy (Cola Cola). Iar intrarea pe piata berii, mai spune Cretu, va dubla anul acesta cifra de afaceri a companiei Romaqua, de la aproximativ 100 de milioane de euro in 2006, la 200 de milioane de euro.
“Am bagat foarte multi bani
in reteaua de distributie, si daca tot faci aceste investitii de ce sa nu distribui mai multe produse
?”, explica Cretu, adaugand ca, de altfel, “productia de bere este mai simpla decat cea de sucuri”. Exploatarea la maxim a retelei de distributie este si motivul pentru care United Romanian Bereprod Breweries (URBB), detinatoarea licentei Carlsberg pentru Romania, a facut miscarea inversa. Producator consacrat de bere, URBB si-a extrins portofoliul prin intrarea pe segmentul sucurilor, mai intai cu Orangina (in 2005), iar de anul viitor cu sucurile naturale
Greiner. Cat despre Romaqua, compania are o retea de 60 de distribuitori in toate judetele tarii.
Noua marca de bere – al carei nume va fi dezvaluit la un eveniment din luna aprilie - a fost creata de o agentie de publicitate
din Cluj, printre denumirile luate in calcul numarandu-se, spune Cretu, Karlsburg (Alba Iulia, in germana) sau Muhlbach (denumirea in germana a orasului Sebes). “Karlsburg exista, deci nu-l puteam alege. Muhlbach nu suna chiar bine in limba romana. Este greu pentru consumatorul de bere la PET sa spuna .” |ntr-o prima etapa, Romaqua va intra cu noua marca pe piata berii ambalate la PET si cutie, urmand ca ullterior sa fie lansata si varianta la sticla. O succesiune deloc intamplatoare: in ultimii ani, berea vanduta la PET a crescut peste medie, depasind anul trecut vanzarile la sticla.