vineri, 27 martie 2009

Justiţia franceză creează precedentul Carrefour

Politica de impunere a unor contracte, practicată de Carrefour, a fost amendată de tribunalul din Caen, fapt care ar putea fi folosit ca model pentru eventualele procese intentate de furnizori împotriva retailerilor

Scandalul hipermarketurilor s-a inflamat din nou: în Franţa, grupul Carrefour a fost amendat cu un milion de euro pentru că a impus unor producători de legume şi fructe mai multe contracte din care aceştia au ieşit în pierdere. În România, marii retaileri au ieşit ieri la rampă, încercând să justifice în faţa presei taxele
pe care le-au impus furnizorilor locali.

Relaţiile mai mult sau mai puţin contractuale dintre producătorii de alimente şi marii distribuitori au început iar să se tensioneze. Replica hipermarketurilor la acuzaţiile furnizorilor – potrivit cărora alimentele se scumpesc din cauza taxelor impuse de marile magazine – a venit chiar din partea conducerii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR): „Noi realizăm profituri mici, sub 5% din cifra de afaceri
, iar faptul că alimentele se scumpesc de câteva ori din faza brută până la raft nu ni se poate imputa nouă.

Cauzele se regăsesc undeva pe lanţul de producţie şi aşteptăm rezultatele investigaţiilor demarate de Ministerul Agriculturii în acest domeniu", au afirmat liderii AMRCR. „Din păcate, noi suntem atacaţi tocmai la nivelul promisiunii făcute către consumatori, aceea că vom vinde marfa la preţuri mici" a explicat Dan Şucu, preşedintele asociaţiei.

Între timp, în Franţa, tribunalul din Caen a emis o surprinzătoare sentinţă prin care amendează Carrefour pentru că a impus producătorilor de legume şi fructe anumite clauze contractuale pentru distribuţia acestora. Producătorii acu­zaseră pierderi de 3,6 milioane de euro provocate prin acele condiţii contractuale, iar justiţia le-a dat câştig de cauză, amendând Carrefour cu un milion de euro.

Codul de bune practici nu va avea putere de lege

Această decizie ar putea fi considerată, la nivelul Uniunii Europene, ca un precedent şi folosită ca model în alte procese similare. Mai mult, potrivit unor surse de la Bruxelles, „se va continua pe această linie, din dorinţa de a stopa monopolul şi de a se încuraja producătorii".

De altfel, şi la nivelul Parlamentului European, dis­cuţiile sunt încă aprinse pe tema practicilor hipermarketurilor... Conducerea AMRCR consideră că elaborarea unui cod de bune practici pentru retaileri şi furnizorii acestora ar optimiza activitatea şi ar echilibra relaţiile dintre companii, însă nu trebuie să îngrădească libertatea de negociere.

„Orice reglementare a pieţei ce ar conduce la limitarea libertăţii de negociere, generând implicit creşterea ratelor de profit pentru producători, va conduce inerent la o creştere a preţurilor produselor alimentare
pentru consumatori", susţin reprezentanţii AMRCR.

Potrivit preşedintelui asociaţiei, Dan Şucu, problemele cu care se confruntă producătorii români în această perioadă au dus la tensionarea relaţiilor între furnizori şi retaileri.