sâmbătă, 19 septembrie 2009

O eleva eminenta din Craiova traieste doar cu ceapa si ceai

In Craiova, o femeie de 50 de ani si fiica sa, de 17 ani - eleva eminenta in clasa a X-a - traiesc de pe o zi pe alta in garajul unor batrani care si ei abia se descurca cu pensia. Mancarea lor de baza este ceapa cu ceai. Milioanele groazeiImpinse de nevoi, mama si fiica au ajuns acum doua luni la o familie de batrani, domiciliati in Craiova, pe strada Henri Coanda, la numarul patru. Chiria a fost stabilita la un milion de lei pe luna. Elena D. depindea de mizerul ajutor social de 1,2 milioane, dar ultima data cand a primit banii a fost in luna iunie. De atunci Elena traieste numai cu speranta ca va veni ziua cand sa primeasca iar bani. Din nefericire insa, datoriile catre gazdele sale au ajuns la doua milioane de lei, suma ingrijoratoare la nivelul veniturilor, atat pentru batrani, cat si pentru chiriase. "Pana acum locuiam cu fata la o prietena buna. Avea si ea copii si nu era nici o problema. Nu demult insa, a lovit-o masina pe strada si a murit. Am mai ramas o perioada acolo cu sotul ei, dar nu puteam sta la infinit" - spune cu lacrimi in ochi Elena, sau "Doamna Ileana" - cum ii spun gazdele sale. Necazurile sale n-au inceput acum. "Eram studenta in anul doi la Stiinte Economice cand m-a parasit sotul. El era la Medicina. Fata noastra avea numai cinci luni. Din acel moment mi-am dedicat intreaga viata si energie pentru ea, s-o cresc si s-o vad mare. Am fost fortata de imprejurari sa renunt la facultate. N-aveam cu cine sa las fata. Cand a mai crescut, am putut sa-mi gasesc un serviciu. Am lucrat in invatamant pana acum patru ani. Am fost suplinitor la Lipov si la Intorsura (doua catune din Dolj - n.r.). S-au facut restructurari si asa am ramas pe drumuri. M-am descurcat insa, meditand copii la romana si franceza, impreuna cu prietena mea. De cand aceasta a murit, am pierdut copiii pe care-i pregateam si, implicit, sursa de existenta". Ceai cu ceapa - intregul meniuElena s-a resemnat intr-atat incat nu mai spera la nimic bun. Doar pentru Camelia continua sa lupte. In afara de Dan Neagoe, proprietarul imobilului, nimeni nu a ajutat-o cu nimic. Batranul a facut in schimb tot ce a depins de el. "Ce sa fac, tata, cu ele? Mie mi-e usor sa le iau de mana si sa le scot in strada. Dar o am pe doamna Ileana pe constiinta. Nu o data mi-a spus ca se va arunca in fata trenului. Unde sa se duca si ce sa faca pe vremea asta, pe frig si pe ploaie? Nici pe caine nu poti sa-l arunci in strada. Pe partea cealalta, cum sa ma lase inima sa le tai curentul sau gazele? La doua dupa-masa vine fata de la scoala. Cum poate invata in intuneric si frig? Si eu sunt parinte si inteleg" - spune batranul plangand. Deschizand usa unui dulap vechi, ne arata o ceapa si o sticla de 500 de grame cu ceai. "Asta mananca fata cand vine de la scoala. N-am vazut asa ceva in viata mea. Daca le aduce nevasta-mea o craticioara de ciorba de fasole sau altceva, maica-sa nu se atinge de nimic, ca sa-i ajunga fetei. Cred ca am sa le iau de mana sa le duc la usa primarului Bulucea". Neavand incotro, Elena s-a hotarat sa-si retraga fata de la scoala si sa plece in satul natal, unde mai traieste tatal sau. Cand a auzit acest lucru, diriginta fetei a reactionat imediat: "Nu se poate! Este un copil eminent. Va arat si catalogul daca este nevoie. Anul trecut a terminat clasa a noua cu media generala peste 9,50, iar anul acesta are numai note de zece si un singur sapte, luat accidental la matematica. Este foarte activa la ore, sta numai cu mana pe sus. Am spus-o si o repet: nu voi lasa acest copil sa se piarda. Daca nu exista alta solutie, o voi lua la mine acasa". Primaria nu are bani pentru amaratiIn fata acestei situatii disperate, viceprimarul Antonie Solomon s-a sensibilizat. "Sa vina la mine! Am sa vad ce pot face. Dar si randurile trecute, cand am mai ajutat doua familii amarate, tot pe cheltuiala familiei mele am facut-o. Nu sunt bani la buget, pentru ca de la bugetul central nu ni s-a mai dat nimic din iunie, deci stiu ca din acea luna nu s-au mai platit ajutoarele sociale" - spune viceprimarul Solomon. Nu stim cum se impart banii contribuabililor prin primarie, dar saptamana trecuta s-au aruncat sute de milioane pe fereastra, pentru ca Luxten sa "lumineze" orasul lui Bulucea. Se puteau acorda macar avansuri pentru acei amarati, a caror viata depinde de sume infime. Totusi, in fata tuturor acestor nenorociri, Elena si fiica sa nu au renuntat la minima conditie umana: demnitatea.